zaterdag 8 augustus 2020

Tips voor Aankoop Tweedehands Vespa

Bekijk de tips hier!
Ben je van plan een tweedehands Vespa te kopen, dan zijn er toch wel enkele belangrijke zaken waar je op moet letten. Zijn alle sleutels erbij, en de nodige documenten zoals inschrijvingsbewijs en onderhoudsboekje. Is alle onderhoud gedaan?

Is het je eerst Vespa, dan kan je best een vriend mee nemen die hetzelfde type Vespa en al jaren ervaring heeft. De Vespa moet ook technisch in orde zijn. Ook al ben je een leek, dan kan je toch nog een vrij goede indicatie krijgen van de staat van de Vespa, maar je moet wel weten wat en hoe te controleren.

Op onze techniekpagina hebben we Tips Voor Aankoop Tweedehands Vespa. Daar vind je allerlei nuttige informatie en een checklist die je kan uitprinten en mee nemen wanneer je een Vespa gaat bekijken. Zo vergeet je de belangrijkste zaken niet te controleren.

maandag 6 juli 2020

Today we are celebrating Vespa!

Bezoek de website
Unfortunately, COVID 19 didn't allow us to be together this year, but we look forward to be with you all from the 1st to 4th July 2021 for the European Vespa Days 2021. Now is the time to celebrate the work already done, with new communication and a series of episodes that we will share with you.

If you have friends who want to join this great event, from 1 to 4 July 2021, and have not registered in the first phase, they can do so from 1-12-2020 with their National Vespa Club.


See you later


vrijdag 10 april 2020

European Vespa Days en Vespa World Days Uitgesteld

De organisatoren van de European Vespa Days Portugal, de Vespa World Days Indonesië en de Vespa World Club hebben beslist om de evenementen tot in 2021 uit te stellen. Dat heeft tot gevolg dat de evenementen, die in 2021 en 2022 gepland stonden, ook uitgesteld worden.

2021: EVD Portugal en VWD Indonésie

2022: VWD Suisse

2023: VWD Canada

Verzorg jullie,

Bestuur VC België

zondag 29 maart 2020

Annulatie Ride Out en BBQ VC Beringen

Beste Vespa Vrienden,

Onze Ride Out & BBQ van 28 juni 2020 is officieel geannuleerd. De gezondheid van onze leden en al onze vrienden in Vespa Club België gaat boven alles. Vanwege de COVID-19 crisis is  er de komende maanden geen planning van evenementen mogelijk. Gezien er nog steeds grote onzekerheid is betreffende de maatregelen, zijn planning, aankopen en bestelling van materiaal en voeding zeer moeilijk, en kan dit diverse praktische en financiële gevolgen hebben bij afgelasting.

Het bestuur van Vespa Club Belgïe heeft beslist om de kalender tot 30 juni te schrappen. Het toeristisch kampioenschap 2020 wordt tevens afgeschaft. Ook alle organisatoren van rondritten tussen 1 juli en 31 augustus worden aangedraden om een risico-analyse te maken op vlak van gezondheid voor de deelnemers en organisatoren en op vlak van het financiële risico voor de organisator. Ook grote evenementen zoals de Olympische Spelen, het Europees kampioenschap voetbal, festivals, etc worden geannuleerd. Hetzelfde zien we met Vespa-evenementen in het buitenland, waar dezelfde beslissingen worden genomen. Geen aangename beslissingen, maar de enige juiste in de huidige omstandigheden.

Meer informatie volgt later.

Dank voor uw begrip.



Chers amis Vespa,

Notre Ride Out & BBQ du 28 juin 2020 a été officiellement annulé. La santé de nos membres et de tous nos amis dans Vespa Club Belgique est primordiale. En raison de la crise du COVID-19, aucune planification d'événement n'est possible dans les prochains mois. Étant donné qu'il existe encore une grande incertitude concernant les mesures, la planification, l'achat et la commande de matériaux et de nourriture sont très difficiles, ce qui peut avoir diverses conséquences pratiques et financières en cas d'annulation.

Le conseil du Vespa Club Belgium a décidé d'annuler le calendrier jusqu'au 30 juin. Le championnat touristique 2020 sera également supprimé. Il est également conseillé à tous les organisateurs de voyages entre le 1er juillet et le 31 août d'effectuer une analyse des risques en termes de santé pour les participants et les organisateurs et en termes de risques financiers pour l'organisateur. Des événements majeurs tels que les Jeux Olympiques, le Championnat d'Europe de football, les festivals, etc. seront également annulés. Nous voyons la même chose avec les événements Vespa à l'étranger, où les mêmes décisions sont prises. Pas des décisions agréables, mais les seules bonnes dans les circonstances actuelles.

Merci pour votre compréhension



zondag 29 december 2019

Lancering Vespa Club Europa

Beste Vespisti,

Vespa Club Europa
We willen jullie graag op de hoogte brengen van de lancering van de Europese Events kalender voor 2020. De Vespa Club van Italie, Kroatië en België piloteren dit project onder de naam van "groep VCE" of Vespa Club Europa.

Het eerste doel van de VCE - met de steun van de Vespa World Club - is het voorstellen van een kalender met internationale en top events in 2020 in Europa. De kalender bevat evenement in de volgende 3 disciplines: Sport, Touring (toerisme) en Registro Storico (oldtimer events).

Meer info op de VC Europa Event Calender en Facebook.

Frederik Rosso (VC Italia), Raphael Čuljak (VC Hrvatska) en Bart Bergans (VC België)

donderdag 14 november 2019

Vespa batterij in conditie houden

De winter staat helaas weer voor de deur. Als de Vespa dan enkele maanden op stal gaat moeten we er voor zorgen dat de batterij dit goed overleeft. Een moderne Vespa verbruikt altijd stroom, ook al is hij volledig uitgeschakeld (o.a. immobilizer systeem). Af en toe aan de batterijlader (bijvoorbeeld Optimate 2) zorgt ervoor dat je batterij niet te diep ontlaadt en beschadigd raakt. Zo blijft je batterij vele jaren meegaan in goede conditie. Weken of maanden continu aan een onderhoudslader is af te raden (risico kortsluiting of brand bij afwezigheid of nacht is nooit uit te sluiten).

Als het enigszins kan, maak dan gedurende de winter af en toe een rit van zo'n 20 minuten, of start je Vespa  en laat hem een minuutje draaien waarna je hem aan de batterijlader hangt. Zo blijf alles ook mooi gesmeerd en gaat er niets vast zitten. Na een ganse winter stilstaan en niet laden kan je Vespa misschien nog wel starten, maar zal de levensduur van je batterij sterk afnemen.

Maar hoe is het met de conditie van je batterij?

De staat van de batterij kan je makkelijk controleren met een kleine digitale multimeter. Zorg dat je minstens 30 minuten hebt gereden of dat de batterij volledig geladen is. Verwijder bij de GTS de vier schroeven van het rubber deksel op de bodem van je treeplank. Bij de LX, Sprint en Primavera zit de batterij achteraan onder je zadel onder een klein deksel.

Zet de multimeter in de 20 V= stand (DC gelijkstroom). De rode testkabel steek je in V aansluiting van de multimeter en de zwarte testkabel in de COM aansluiting. De rode testpen hou je op de rode plus (+) aansluiting van de batterij en de zwarte testpen op de zwarte min (-) van de batterij (introductie-video multimeter gebruiken).

Meet de batterij altijd in rust, dat is zo'n 30 minuten na het rijden of na opladen, en met het contact uitgeschakeld. Een batterij in goede staat en geladen geeft tussen 12,8V en 12,6V. Tussen 12,5V (90%) en 12,0V (50%) laadt de batterij niet meer optimaal, maar is bruikbaar. Meet je maar tussen 11,9V (40%) en 11,6V (20%) dan is de batterij in slechte conditie, want die waarden komen enkel voor wanneer je Vespa al een lange periode stil staat zonder rijden of laden, of wanneer er een probleem is met het laadcircuit van je Vespa.

Bij 11,6V of minder moet de batterij langzaam en met beperkte stroom geladen worden (intelligente lader) om schade door het laden te voorkomen. Zomaar starten en rijden is af te raden omdat een sterk ontladen batterij bij snel laden kan beschadiging. Zorg dus door regelmatig rijden, of laden met batterijlader, dat de batterij nooit zakt tot onder 11,6V. Zo vermijd je sulfateren met blijvend capaciteitsverlies, een korte levensduur van de batterij, en extra kosten.

Meet je minder dan 11,6V een uur na rijden of laden, of zakt de spanning tot onder 11,6V binnen tien seconden na het vollledig opzetten van contact (zonder te starten), dan is de batterij niet meer bruikbaar en moet vervangen worden. Let wel, de spanning van de batterij kan ook te laag zijn omdat ze tijdens het rijden helemaal niet werd opgeladen, vanwege een probleem met het laadcircuit van je Vespa. Op onze techniek pagina lees je alles over het controleren van het laadcircuit. Is het laadcircuit van de Vespa toch in orde en keert het probleem van te lage rustspanning terug, dan is het hoog tijd voor een nieuwe batterij.

Lees ook nog veel meer wintertips om je Vespa fit te houden.

donderdag 5 september 2019

EHBO voor Vespa & Motorrijders

Een ongeval is snel gebeurd en dan is het belangrijk te weten wat je moet doen, maar ook wat je niet mag doen. Het is een aanrader om een EHBO cursus te volgen, want daarmee kan je echt levens redden, maar ook zonder kennis van EHBO kan je levensreddende hulp bieden! Bij ongevallen met motorrijders zijn er enkele specifieke zaken om op te letten en kan je niet zomaar het slachtoffer verplaatsen of behandelen. Lees er alles over op deze pagina. 

woensdag 14 augustus 2019

Vespa GTS weer bij de meest verkochte motoren

Voor het zoveelste jaar zijn de Vespa GTS300 en GTS125 weer bij de meest verkochte motoren in Belgïe. De GTS 300 staat op de tweede plaats en moet enkel de BMW R1250 GS laten voorgaan. Op plaats drie staat de BMW R1250 Adventure, gevolgd door de GTS125. Alle cijfers vind je op de website van Moto.be Met een overzicht van de verkoopsevolutie en onderaan het artikel alle cijfers in detail.

Een goed jaar voor Vespa!


maandag 18 maart 2019

Ride Out & BBQ 2019

Het bestuur en de leden van VC Beringen nodigen op 30 juni 2019 alle Vespa vrienden uit op hun jaarlijkse Ride Out en BBQ.

Meer informatie vindt u op deze pagina.




dinsdag 22 mei 2018

Pinksterweekend Terneuzen 2018

Eindelijk was het dan zover. Om acht uur ’s morgens iedereen paraat in La Baracca voor vertrek naar Terneuzen. Eerst nog snel een koffiekoek en cappuccino en dan vijfdubbel ingepakt op de Vespa om de kou de trotseren. En koud was het! De slimmeriken onder ons hadden hun regenbroek aan getrokken tegen de kou. Tijdens de eerste stop snel een warm drankje en even op de markt rondneuzen (nee Marcel, geen warme panty’s te koop). Vervolgens leende de ene dommerik zijn regenbroek aan de andere dommerik die zijn regenbroek vergeten was (jaja Rudi) waarna ondergetekende halfbevroren aankwam in De Oude Kroon in Zwijndrecht.

Daar konden we even opwarmen bij een hete kom soep of een hapje. Ook dit jaar was de alom gekende kermisbarak paraat maar deze keer hoorden of voelden die ons niet aankomen. Tijdens de laatste ruk naar Terneuzen werd het warmer en warmer en kon er al eens wat kledij uit, maar helemaal bloot zijn nu ook weer niet aangekomen.

Even ontdooien.

Om half vier 's middags snel de Vespa’s voor het Churchill Hotel geparkeerd en de bagage van ver in de kamer gegooid. Even later huppelde transportfirma Myriam, Ludo en Co binnen met een berg bagage en Jose en Marc in hun kielzog. Vervolgens de meesten in ganzenpas naar het centrum voor de winkeltjes en een natje. Enkelen bleven achter in het hotel om al het Vespazweet af te spoelen en de bar in te wijden. Heidi, Ronny en Rudi vonden dat ze nog niet genoeg gezweet hadden en doken de sauna in. Om zeven uur iedereen paraat voor een lekker diner, gevolgd door het standaard drankgelag in de bar. Onze Nederlandse drankbevoorraders hadden vermoedelijk gepland om nét iets vroeger naar huis te gaan. Pech voor hun, en hoofdpijn voor ons.

Na een nachtje lekker slapen, of voor sommigen wakker liggen, liep iedereen zondagmorgen om negen uur klaarwakker slaapwandelend tegen een heerlijk ontbijtbuffet aan. Een uurtje later zat iedereen te trappelen op z’n Vespa, klaar voor de grote rondrit Zeeland. Eentje was te laat, maar wie was dat nu weer? Ach ja, Marcel… weeral. Maar ’t was hem vergeven, want het lag aan de helm die hij vergeten was. Rondzwalpen in Zeeland op de verhoogde wegen, vlak als een biljarttafel en met een prachtig zicht, is gewoon heerlijk. 120 kilometer op het menu, maar eerst eventjes een rechtopstaande straat bewonderen.

Bootje komt zo, bootje komt zo, bootje komt zo, bootje komt zo... woaa kom, we rijden om.

Hoewel we met amper 14 graden goed ingeduffeld vertrokken, konden we bij de eerste stop in de jachthaven van Breskens al gerust in ons ondergoed verder. En wat een fantastische stop was me dat! Ronny trakteerde voor zijn verjaardag en smulpaap Rudi die volgende week prijs heeft deed er een lekker schepje bovenop met een mix van haring, inktvis, ansjovis en ander zeegespuis. We zaten dan ook aan de bron. En dit alles onder een stralende zon.


Party like it's 2018

Alle bontjassen onder het zadel en dan richting Cadzand voor een hapje in strandhuis Moio. Er moet iets in het eten gezeten hebben want de hormonen van de twee party boys sloegen helemaal tilt, waarna ze gillend in hun onderbroek de zee in jakkerden en de golven tegen hun poep kwakte. Die twee kennen we niet meer, maken dat we wegkomen!

Toen was alles nog normaal op het strand.

Maar het ging al snel bergaf met het gezelschap...

Via Retranchement belandden we in Sluis, vooral bekend van de vele winkeltjes, terrasjes, de windmolen en huhum, curieuze winkeltjes. Hier ging het pas écht helemaal verkeerd met de hormonen. Sommigen konden zich nog bedwingen en afkoelen met een coupke ijs of een Jantje van Sluis bier. Bij anderen was het alle remmen los, of beter gezegd, alle winkelattributen los (of op hol, hoe je 't maar beziet). Het stroom- en batterijverbruik in Zeeland steeg aanzienlijk en in sommige winkels was er een vijf op de schaal van Richter te voelen. Verder commentaar en foto's helaas niet geschikt voor publicatie. Enfin, na nog wat terrascapriolen en een kleine Vespa parade door de overvolle straten van Sluis konden we weer verder.

Klaar voor de technische inspectie... maar niet van de Vespa's!

Via Oostburg, IJzendijke en Biervliet terug richting Hotel, maar niet zonder dat onze GPS het leuk vond in de laatste 11 kilometer nog een extra rondje te draaien om vervolgens helemaal opnieuw te beginnen aan een rit van 105 km. Even terug op onze stappen om de GPS terug de juiste weg te laten oppikken. Het was al tegen zessen toen we nog snel eentje achterover sloegen op het hotelterras alvorens via een snelrit langs de douche weer aan te schuiven voor heel wat lekkers, de nodige wijn en een avond vol hilarische verslagen over de technische aspecten van de upperdare producten uit Sluis. Nu werd het toch echt tijd om ons in Terneuzen uit de voeten te maken.

Mojito, wijn, bier en rum. What else?

Maandagmorgen, weeral iets minder fris uit de veren. Na een laatste uitgebreid ontbijt besloten we een sauna party te houden in de hal van het hotel. Eenmaal oververhit in ons plastiek pakje snel naar buiten in de regen en vliegensvlug op onze volgepakte Vespa’s richting Westerscheldetunnel.

Westerscheldedoop voor de nieuwelingen. Iedereen de lange tunnel heelhuids uitgekomen.

Na een terrasje en een drankje onderweg belandden we, weeral in een stralende zon, in het leuke restaurant De Compagnie in Brasschaat voor een heel lekkere hap. Na nog een allerlaatste stop in Geel was het verhaaltje uit en waaierde iedereen moe, voldaan, krom gelachen en uitgebabbeld uit naar zijn eigen nestje om te bekomen van drie geweldige dagen. Nieuwkomers Sandrine en Veronique zijn bij deze ook helemaal ingewijd en hebben al meteen mee voor ambiance gezorgd. Maar wat er nu allemaal écht gebeurd is blijft topgeheim onder het motto horen, zien en zwijgen…

We gaan niet alles aan jullie neus hangen hé!

Bedankt aan iedereen om van deze drie dagen een gezellig en warm topweekend te maken!

Meer foto's vind je in in het Terneuzen Album op onze Faceboek.

Groetjes, Dirk ;-)