EHBO voor Vespa & Motorrijders

Een ongeval is snel gebeurd en dan is het belangrijk te weten wat je moet doen, maar ook wat je niet mag doen. Het is een aanrader om een EHBO cursus te volgen, want daarmee kan je echt levens redden, maar ook zonder kennis van EHBO kan je levensreddende hulp bieden!

Bij ongevallen met motorrijders zijn er enkele specifieke zaken om op te letten en kan je niet zomaar het slachtoffer verplaatsen of behandelen. Laten we de basisregels op een rijtje zetten als je getuige bent van een ongeval. Men noemt dit ook wel EHBMO of eerste hulp bij motorongevallen.

1. VEILIGHEID EERST

Eigen veiligheid gaat voor op alles! Zorg altijd eerst dat je zelf ergens veilig kunt stoppen en parkeren. Loop niet zomaar onmiddellijk naar het slachtoffer! Kijk eerst goed om je heen en schat de verkeerssituatie in. Zorg er voor dat het verkeer stopt. Doe beroep op anderen om de plaats van het ongeval veilig te stellen. Spreek omstaanders persoonlijk aan en vraag hun naam (zo voelen ze zich meer betrokken) en geef hen korte duidelijke instructies. Enkel wanneer de baan veilig gesteld is ga je naar het slachtoffer. Als de motor van het slachtoffer nog draait, draai dan de sleutel om, of druk op de rode noodknop (bij GTS rechts van het stuur).

2. BENADER HET SLACHTOFFER

De meest voorkomende letsels bij motorrijders zijn aan het hoofd, nek, rug, handen en benen. Bij ernstige nek of rugletsels kan de minste beweging vitale zenuwen definitief beschadigen. Een gebroken dijbeen kan de beenslagader doorsnijden, of een rib kan vitale organen doorboren, ook al is er geen uitwendig letsel of breuk te zien.

Verplaats het slachtoffer dus nooit! Enkel en alleen wanneer er onmiddellijk levensgevaar is (brand, verstikking, verdrinking...) mag je het slachtoffer bevrijden, maar beweeg zijn of haar lichaam zo weinig mogelijk. Houd het slachtoffer stabiel en zorg dat het hoofd niet beweegt of draait ten opzichte van het lichaam. Stabiliseer het slachtoffer desnoods met meerdere personen, en laat verschillende anderen de motor, auto of brokstukken opheffen. Coördineer met korte duidelijke bevelen de helpers.

Is het slachtoffer bij bewustzijn, vraag dan om te blijven liggen en de helm niet af te doen vanwege het risico op nekletsels. Stel hem of haar gerust, leg uit wat je allemaal doet en blijf praten. Vraag het slachtoffer wat er gebeurt is en waar hij of zij pijn heeft. Zo krijg je ook een idee van het bewustzijn van het slachtoffer. Denk na wat er is gebeurt, aan welke snelheid, en welke verwondingen het slachtoffer kan hebben.

Verwijder nooit zelf de helm van het slachtoffer. en zorg ervoor dat het hoofd en helm niet bewegen of draaien ten opzichte van het lichaam. Vraag iemand om de helm onbeweeglijk te houden. Je mag alleen voorzichtig de kinriem losmaken zonder het hoofd te bewegen.

Als de ademhaling belemmert is mag je voorzichtig het vizier openen terwijl iemand de helm stabiel houd ten opzichte van het lichaam. Is het slachtoffer bewusteloos, controleer dan of de ademhalingswegen vrij zijn. Verwijder eventuele voorwerpen uit de mond (los gebit, snoep of kauwgom...). Ken je EHBO, voer dan eventueel een kinlift uit, maar het hoofd niet naar achter plooien en geen hyperstrekking uitvoeren! Controleer of het slachtoffer nu ademt en of er een hartslag is (pols of hals).

3. VERWITTIG DE HULPDIESTEN

klik voor meer info over noodnummer
Bel 112 en geef je locatie door, of nog handiger is App 112 BE, met één druk op de knop hebben ze je exacte locatie. Meld wat er gebeurt is en de verwondingen. Vermeld of het slachtoffer bij bewustzijn is, en indien bewusteloos, of hij of zij ademt en een polsslag heeft. Blijf aan de lijn of laat iemand aan de lijn blijven. Vraag omstaanders om afstand te nemen en de weg vrij te maken voor de hulpdiensten.

4. HELP HET SLACHTOFFER

Als het slachtoffer aangeeft geen nek of rugpijn te hebben en zelfstandig het vizier wil openen of de helm afdoen, dan mag het slachtoffer dat in principe zelf doen, maar weet dat het slachtoffer verward of in shock kan zijn en daardoor zelf niet voelt of beseft hoe zwaar de letsels zijn.

Vermoed je vanwege de aard en snelheid van het ongeval dat er toch ernstige letsels kunnen zijn, zeg het slachtoffer dan om de helm niet af te doen, zeker te blijven liggen en niet te bewegen. Geef het slachtoffer nooit drinken of eten, ook niet als hij of zij daarom vraagt. Je mag eventueel wel een sjaal of jas losmaken, maar enkel indien dit gaat zonder het hoofd, de nek of rug te bewegen!

Indien het slachtoffer bewusteloos is en niet zelfstandig ademt moet hij of zijn normaal beademd worden door iemand met EHBO kennis van reanimatie. Mogelijke letsels aan de nek en de helm bemoeilijken echter de beademing. Hoofd en nek dienen door een helper steeds absoluut stabiel gehouden te worden en niet bewegen ten opzichte van het lichaam. Bij jethelmen (open-face) en systeemhelmen (kinstuk opklapbaar) hoeft de helm niet verwijderd te worden en kan het slachtoffer beademd worden mét helm, zolang hoofd en helm stabiel gehouden worden.

Bij een volledige integraalhelm is het gezicht ontoegankelijk en kan het slachtoffer enkel beademd worden na het verwijderen van de helm, wat altijd heel riskant is voor nekletsels! Je mag de helm enkel afnemen indien dit absoluut nodig is om levensreddende handelingen uit te voeren (ademhalingsstilstand, belemmering luchtwegen, braken). Dit mag enkel gebeuren door hulpverleners of EHBO-ers die getraind zijn in verwijderen van de helm (zie video verwijderen integraalhelm en systeemhelm).

Het stoppen van een levensbedreigende bloeding heeft altijd voorrang. Beademing of hartmassage zijn niet effectief als het slachtoffer ondertussen leeg bloedt. Bij slagaderlijke of aderlijke bloeding aan een arm of been kan het slachtoffer vrij snel een liter bloed verliezen, waardoor de toestand al snel kritiek kan worden. Een eenvoudig verband stopt zo'n bloeding niet. Je moet de ader letterlijk dicht duwen. Oefen met beide duimen of handpalmen grote druk uit op zo'n 10 cm vóór de wonde. Houd indien mogelijk de arm of het been omhoog.

Bij een zware bloeding aan de pols of hand kan je stevig aan de binnenkant van de onderarm drukken, bij zware verwondingen aan de onderarm druk je in de bovenarm net onder de oksel, bij een voet druk je aan de kuit of net onder de knie, en voor het been druk je een vuist in de liesplooi. De bloeding zal niet stoppen maar wel sterk afnemen. Enkel en alleen wanneer het bloedverlies ondanks alles veel te groot blijft moet een knelverband of tourniquet aangelegd worden, en dit zo dicht mogelijk tegen de wonde. Een getrainde EHBO-er kent de juiste methode.

Als de situatie van het slachtoffer vóór aankomst van de hulpdiensten verslechtert (wazig zien, slaperig worden, reageert niet op aanspreken of verlies van bewustzijn) dan meld je dit onmiddellijk opnieuw via 112.

5. VERDERE ACTIES

Terwijl jij het slachtoffer blijft observeren en geruststellen, kan je omstaanders persoonlijk aanspreken en instructies geven de omgeving van het ongeval beter te signaleren voor het verkeer, en om plaats te maken voor de hulpdiensten. Vraag of iemand een dokter, ambulancier, militair of politieagent kent in de buurt. Zij hebben veelal een uitgebreide EHBO opleiding gevolgd. Is de plaats afgelegen, stuur dan iemand naar de hoofdbaan om de hulpdiensten daar op te wachten.

Laat ook foto's of video's maken van de plaats van het ongeval, de betrokken voertuigen en eventuele brokstukken en sporen, en zorg dat die informatie later bij politie of slachtoffer geraakt (geen ramptoerisme, die laat je wegjagen). Details moeten onmiddellijk genoteerd worden of ingesproken op video, want ooggetuigenverklaringen en het geheugen zijn alom bekend als zeer onbetrouwbaar, vooral als het ongeval pas vele maanden later voor de rechtbank komt. Genoteerde feiten houden uw geheugen levendig en accuraat.

KAN IK WEL HELPEN?

Klik voor meer info over Rode Kruis
Niemand weet hoe hij of zij zal reageren bij het zien van een ongeval, maar iedereen kan helpen. Je bent dit bij trouwens bij wet verplicht, al is het maar 112 bellen. Beter meerdere meldingen dan geen. Durf je zelf niet in te grijpen en is er niemand die te hulp schiet, zet dan je verstand op nul en help, ook al is het enkel praten met het slachtoffer. Anderen zullen vanzelf volgen, en het mogelijk van je overnemen.

Als slechts één iemand hulp biedt, ga er naartoe en vraag wat je kan doen. Help met het afzetten van het verkeer, breng je EHBO koffertje, zorg voor verlichting, haal een deken, zorg bij het slachtoffer voor schaduw tegen de zon of beschutting tegen regen of koude. Zijn er familieleden of vrienden van het slachtoffer bij, vang hen dan op. Iedereen kan zoveel doen om te helpen!

Denk je dat je niet bekwaam bent om iemand in nood te helpen? Voel je jezelf te onzeker of heb je schrik om in een noodsituatie actie te ondernemen? Boost je zelfvertrouwen met een opleiding EHBO van het Rode Kruis. De Basiscursus Eerste Hulp is gratis! De opgedane kennis kan altijd van pas komen, bij de kleinkinderen, vrienden, op het werk, en natuurlijk bij een tourrit van onze club. Kijk niet hulpeloos toe!

De First Aid For Riders video toont de belangrijkste acties bij een motorongeval.

Goed om weten: in volgende Europese landen is men als motorrijder verplicht om in het bezit te zijn van een EHBO kit: Oostenrijk, Tsjechië, Slovakije, Bulgarije en Griekenland. In Duitsland raad de wetgever het bezit van een EHBO kit aan. Zulke EHBO kits vind je o.a. bij FC Moto en RAD. Hoewel niet verplicht in België, is het aangeraden om als motorrijder een EHBO kit bij te hebben. Je kan er een collega rijder mee helpen, of iemand anders kan jou helpen met je eigen EHBO kit.

Een ongeval kan heel ingrijpend zijn. Heb je nadien vragen of kan je dingen niet uit je hoofd zetten, praat er dan over met familie en vrienden. Kom je er zelf niet uit, dan zijn er verschillende diensten die gratis gespecialiseerde ondersteuning aanbieden. Meer informatie op de websites van Slachtofferhulp en van Rondpunt VZW.

     DEEL DE LINK VAN DEZE PAGINA EN HELP ZO EEN COLLEGA VESPISTI OF MOTORRIJDER IN NOOD !!!     

==>  https://vcberingen.blogspot.com/p/ehbo-voor-motorrijders.html  <==