donderdag 14 november 2019

Vespa batterij in conditie houden

De winter staat helaas weer voor de deur. Als de Vespa dan enkele maanden op stal gaat moeten we er voor zorgen dat de batterij dit goed overleeft. Een moderne Vespa verbruikt altijd stroom, ook al is hij volledig uitgeschakeld (o.a. immobilizer systeem). Af en toe aan de batterijlader (bijvoorbeeld Optimate 2) zorgt ervoor dat je batterij niet te diep ontlaadt en beschadigd raakt. Zo blijft je batterij vele jaren meegaan in goede conditie. Weken of maanden continu aan een onderhoudslader is af te raden (risico kortsluiting of brand bij afwezigheid of nacht is nooit uit te sluiten).

Als het enigszins kan, maak dan gedurende de winter af en toe een rit van zo'n 20 minuten, of start je Vespa  en laat hem een minuutje draaien waarna je hem aan de batterijlader hangt. Zo blijf alles ook mooi gesmeerd en gaat er niets vast zitten. Na een ganse winter stilstaan en niet laden kan je Vespa misschien nog wel starten, maar zal de levensduur van je batterij sterk afnemen.

Maar hoe is het met de conditie van je batterij?

De staat van de batterij kan je makkelijk controleren met een kleine digitale multimeter. Zorg dat je minstens 30 minuten hebt gereden of dat de batterij volledig geladen is. Verwijder bij de GTS de vier schroeven van het rubber deksel op de bodem van je treeplank. Bij de LX, Sprint en Primavera zit de batterij achteraan onder je zadel onder een klein deksel.

Zet de multimeter in de 20 V= stand (DC gelijkstroom). De rode testkabel steek je in V aansluiting van de multimeter en de zwarte testkabel in de COM aansluiting. De rode testpen hou je op de rode plus (+) aansluiting van de batterij en de zwarte testpen op de zwarte min (-) van de batterij (introductie-video multimeter gebruiken).

Meet de batterij altijd in rust, dat is zo'n 30 minuten na het rijden of na opladen, en met het contact uitgeschakeld. Een batterij in goede staat en geladen geeft tussen 12,8V en 12,6V. Tussen 12,5V (90%) en 12,0V (50%) laadt de batterij niet meer optimaal, maar is bruikbaar. Meet je maar tussen 11,9V (40%) en 11,6V (20%) dan is de batterij in slechte conditie, want die waarden komen enkel voor wanneer je Vespa al een lange periode stil staat zonder rijden of laden, of wanneer er een probleem is met het laadcircuit van je Vespa.

Bij 11,6V of minder moet de batterij langzaam en met beperkte stroom geladen worden (intelligente lader) om schade door het laden te voorkomen. Zomaar starten en rijden is af te raden omdat een sterk ontladen batterij bij snel laden kan beschadiging. Zorg dus door regelmatig rijden, of laden met batterijlader, dat de batterij nooit zakt tot onder 11,6V. Zo vermijd je sulfateren met blijvend capaciteitsverlies, een korte levensduur van de batterij, en extra kosten.

Meet je minder dan 11,6V een uur na rijden of laden, of zakt de spanning tot onder 11,6V binnen tien seconden na het vollledig opzetten van contact (zonder te starten), dan is de batterij niet meer bruikbaar en moet vervangen worden. Let wel, de spanning van de batterij kan ook te laag zijn omdat ze tijdens het rijden helemaal niet werd opgeladen, vanwege een probleem met het laadcircuit van je Vespa. Op onze techniek pagina lees je alles over het controleren van het laadcircuit. Is het laadcircuit van de Vespa toch in orde en keert het probleem van te lage rustspanning terug, dan is het hoog tijd voor een nieuwe batterij.

Lees ook nog veel meer wintertips om je Vespa fit te houden.